Zprávy

Katastrofa pro Přerov! Ostravský soud potvrdil námitky neziskovek. Sen o D1 se rozplývá

Nejhorší obavy se potvrdily. Děti Země a Krajina Dluhonice vyhrály! Přerov, lidé a příroda v něm, se budou dusit v důsledku nevyřešeného obchvatu Přerova. Lidé v Dluhonicích i Lýskách, v Předmostí a všude kolem budou nadále dýchat jedovaté splodiny a polykat prach. Stovky milionů korun vniveč, o lidském zdraví a životech nemluvě. Dopady této výhry neziskovek budou brutální. Ekonomická atraktivita Přerova se nezlepší. Očekává se úbytek investorů a další pokles zájmu o podnikání a život v okresním městě.

Jeden z vítězů bitvy o dostavbu D1 u Přerova, Miroslav Patrik z Brna. Neziskovkám typu Děti Země umožňují platné zákony blokovat stavby kdekoliv v naší zemi. Bez úprav zákonů s tím místní obyvatelé nemají šanci nic udělat. Zdroj foto: DV TV

Miroslav Patrik a Pavel Ježík vyhráli, Přerovu se sen o D1 rozplývá

Krajský soud v Ostravě v úterý 20. října 2020 zrušil územní rozhodnutí na poslední úsek dálnice D1 Říkovice – Přerov, za který bojuje v pořadí už páté vedení radnice okresního města Přerova. Ten se potýká s doslova šílenou dopravní situací kvůli nedostavěné dálnici D1 na hranicích města. Rozhodnutím ostravského soudu se totiž zastavuje probíhající stavební řízení a stavba tak dostává „stopku“. Sen o dálnici a obchvatu Přerova, na které se čeká dvacet let, se rozplývá. 

V roli žalovaného je u tohoto soudního sporu Krajský úřad Olomouckého kraje, proti němu uspěla žalující stranu, kterou jsou organizace Děti Země a Krajina Dluhonice. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) přitom chtělo už v příštích týdnech vyhlásit výběrové řízení na dodavatele a v roce 2021 začít chybějící dálniční úsek stavět, aby v roce 2024 po něm mohla jezdit auta. Nedávno přitom ještě naděje žila. D1 u Přerova se přiblížila poté, co pokračující obstrukce pana Patrika a Dětí Země v červnu letošního roku smetl Olomoucký kraj ze stolu


Vedení města je rozhodnutím ostravského soudu zdrceno

Primátor Přerova Petr Měřínský (ANO 2011) v létě poznamenal: „Je to pro nás výsměch. Přerované se dusí v dopravně ucpaném Přerově, naše děti plní ordinace alergologů, my tu s policií korigujeme dopravu, aby se město nestalo úplně neprůjezdné - a aktivisté nejdříve stavbu rozporují kvůli křečkům v poli, nově jim pak vadí jeden strom v trase a náletové křoviny.“ Rozhodnutím ostravského soudu je radní Tomáš Navrátil (ANO 2011) podle svých slov otřesen. "Zájmy hrstky jedinců vítězí nad zájmy většiny", uvedl radní pro dopravu. 

„Takové rozhodnutí jsme nečekali. Krajský úřad Olomouckého kraje teď musí zvážit další kroky. Záleží na tom, co bude v odůvodnění rozsudku,“ řekl přerovský primátor Petr Měřínský. Připomněl rovněž, že pokud by se verdikt nezměnil, propadla by EIA, celý proces by se vrátil takřka na začátek – a Přerované by na dálnici čekali další dlouhé roky. 


Exprimátor Puchalský vylepoval číslo na Patrika, tím věci nepomohl

Proti zmíněným ekologickým organizacím bojoval v minulosti rovněž předchůdce Měřínského, primátor Vladimír Puchalský (Společně pro Přerov), který na podzim roku 2017 nechal po městě rozvěsit plakáty s telefonním číslem na šéfa Dětí Země Miroslava Patrika a nabádal občany, aby mu zavolali a dotázali se, proč stavbu brzdí. Kampaň sice vzbudila pozornost, ale situaci nepomohla.

,,Zájmy hrstky jedinců, kteří ani nejsou výstavbou dálnice dotčeni, zatím vítězí nad zájmy absolutní většiny. Velmi mě to mrzí. V tuto chvíli nejsou známy důvody, proč tak soud rozhodl, musíme tedy počkat na odůvodnění a krajský úřad se s tím musí vypořádat,“ komentoval situaci radní pro dopravu Tomáš Navrátil (ANO 2011).  

Dostavba D1, na kterou se čeká, čítá deset kilometrů a sto metrů, její součástí jsou tři mimoúrovňové křižovatky, pět protihlukových stěn, tři opěrné zdi a několik mostů v celkové délce 1 907 metrů. Stát má za stavbu úseku zaplatit 6 miliard 159 milionů korun.


Podpořit D1 chce nové video. Proti špatným zákonům nemá občan šanci

V novém videu jsou dobře pojmenovány konkrétní osoby a je jednoduše vysvětlena celá zoufalá situace. Kvůli blokaci dostavby D1 u Přerova kolabuje v okresním městě doprava, trpí životní prostředí i zdraví obyvatel. 

Miroslav Patrik a Děti Země blokovali na 20 staveb a způsobili celkové zdržení cca 70 let. Tyto průtahy nás stály 16 miliard korun. Děti Země sídlí přitom v Brně, ale nic jim nebrání, aby tato nezisková organizace napadala stavbu u Přerova. Umožňují jim to totiž špatně nastavené zákony. Jejich změnu se v Parlamentu zastáncům neziskovek různými úskoky a politikařením daří blokovat. Devastace životního prostředí kvůli nim pokračuje. Více jsme napsali v článku o tom, proč nemá Přerov dálnici. 


Zoufalí obhájci dostavby obchvatu spustili petici. Zdraví a životy lidí jsou neziskovkám lhostejné

Začátkem října letošního roku byla spuštěna oficiální petice , která má za cíl doložit vůli občanů Přerova a okolí urychleně dokončit přípravu a zahájit výstavbu posledního úseku dálnice D1, jejíž realizace se táhne neuvěřitelných 51let. Kvůli odpůrcům D1 není tato životně důležitá komunikace dodnes dokončena. Petici můžou nejen občané přerovského regionu podepsat ZDE

Nezbývá než souhlasit s tím, co uvedl radní Navrátil, zájmy jednotlivců zvítězily nad jasným zájmem většiny. Nikdo se asi netrápí tím, kolik tisíc tun CO2 navíc se současnou dopravou vypustí do ovzduší. Neziskovky nezajímá, o kolik stovek tisíc litrů pohonných hmot a tedy i fosilních paliv se navíc spotřebovává v neustálé zácpě. Bossové z ekologie jsou mistři ve zneužívání zákonů, znají kličky se zákony a mají mocné spojence na ministerstev a v Parlamentu. Je asi nezajímá, kolik zbytečně vyhasne lidských životů přímo na silnicích nebo nepřímo v důsledku dopravou ničeného životního prostředí ve městě a v okolní přírodě.

Ty osoby, které o věci rozhodují a pomáhají zájmům podivných neziskových organizací, mají zřejmě na srdci něco jiného. Vlastní ego a možná i nějaký byznys. Jen kvůli nim Přerov trpí a bude trpět i nadále. 


Zatímco jinde se normálně staví, například na Ostravsku to umí dobře, tak v Přerově to desítky let nejde. Kvůli neziskovým organizacím a jejich spojencům v Praze nebo Brně zůstává D1 u Přerova nedořešená. Například v Lipníku nad Bečvou nebo Hranicích se mají mnohem lépe už mnoho let, spokojeně se rozvíjí. Situace Přerova ale poškozuje celý region a dramaticky snižuje atraktivitu území pro investory a zájemce o podnikání.

Kvůli nedořešené dopravě pokračuje v Přerově devastace ekonomiky města. Ničí se také lidské životy a trpí ochrana přírody. Na mapě to přitom vypadá docela jednoduše, pro desítky tisíc obyvatel Přerovska jde však o zbožné přání, které se po včerejšku rozplývá zase o něco více. Zdroj grafiky: ŘSD



  

INZERCE


NÁZORY K ČLÁNKU

Redakce Rej.cz není odpovědná za obsah diskuze. Každý přispěvatel nese právní odpovědnost za své zveřejněné názory.