D1 u Přerova má naději! Obstrukce Patrika a Dětí Země smetl Olomoucký kraj ze stolu

Obyvatelé města Přerova mají důvod k opatrné radosti. Na šampaňské je ještě brzy. S dnešním rozhodnutím krajského úřadu Olomouckého kraje ovšem svítá naděje na řešení katastrofální dopravní situace ve městě a kolem něj do roku 2024.

Miroslav Patrik předseda organizace Děti Země má určitě připravena v rukávu další esa. Jak dlouho ještě bude bránit dobudování dálnice kolem Přerova ukáže až čas. Pan Patrik již dříve ujišťoval, že on není ekoterorista. Zdroj foto: reportáž DVTV, aktualne

Krajský úřad Olomouckého kraje dnes potvrdil změnu územního rozhodnutí na stavbu posledního úseku dálnice D1 Říkovice - Přerov. Nově se tak může podle dnešního rozhodnutí začít stavět úsek dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi. Příprava stavby posledního úseku dálnice D1 může pokračovat. Krajský úřad Olomouckého kraje totiž potvrdil změnu územního rozhodnutí z listopadu 2019. Proti ní bylo podáno odvolání, za kterým jsou Děti Země, kterým šéfuje pan Miroslav Patrik (viz foto). Děti Země o sobě tvrdí, že jsou ekologická organizace. 


Odvolání z ledna vyřídili v červnu

Nedokončená dálnice je už několik let hlavním přerovským tématem číslo jedna. V lednu 2020 se plánovaná stavba D1 Říkovice – Přerov dostala opět na první stránky deníků. A to kvůli odvolání, které proti změně územního rozhodnutí na stavbu chybějícího desetikilometrového úseku podalo šest občanů z Dluhonic a tři spolky - Děti Země, Voda z Tetčic a občanské sdružení Krajina Dluhonice. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) potvrdilo, že tato odvolání mohou významně zkomplikovat stavbu, která má začít nejpozději příští rok, kdy pro ni končí výjimka EIA. Více jsme psali v lednu v článku o reakci přerovského magistrátu na kroky těch, kteří odvolání podali. 

Přerovský magistrát tehdy vypracoval 8-stránkový dopis, kde se podrobně k celé věci v zájmu dostavby D1 vyjádřil. Primátor Přerova Petr Měřínský (ANO 2011) tehdy trefně poznamenal: „Je to pro nás výsměch. Přerované se dusí v dopravně ucpaném Přerově, naše děti plní ordinace alergologů, my tu s policií korigujeme dopravu, aby se město nestalo úplně neprůjezdné - a aktivisté nejdříve stavbu rozporují kvůli křečkům v poli, nově jim pak vadí jeden strom v trase a náletové křoviny.“ 


Celková situace stavby. Dnes řidiči dojedou z jihu na Přerov hodně daleko před Horní Moštěnici, na úrovni Říkovic brzdí a pak ještě dávají přednost v jízdě vozidlům jedoucím od Břestu. Zdroj grafiky: ŘSD. 


EIA dává čas jen do roku 2024

Poslední úsek D1 odvede automobilovou dopravu z Přerova, kde nyní řidiči denně čekají desítky minut v dlouhých kolonách. Jeho stavba ovšem musí začít nejpozději v roce 2021, kdy pro ni končí výjimka z tzv. "EIA" (vyhodnocení vlivů stavby na životní prostředí).

Jak potvrdily Seznam Zprávy, podle nových odhadů bude poslední část dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi otevřena nejdříve v roce 2024. Podle serveru Krajský úřad Olomouckého kraje upozornil, že "změny závazných stanovisek nejsou takového charakteru, aby měly za následek nezákonnost rozhodnutí magistrátu". Celé rozhodnutí visí na úřední desce Olomoucké kraje a má přes 200 stránek (!). 

Děti Země jako obvykle napadly úřednické postupy a chyby v procesu povolání stavby a hodnocení jejích dopadů na životní prostředí. Tyto aktivity dělají podobné organizace často až na poslední chvíli, v poslední termíny zákonných lhůt. Celý proces tak nabírá často velmi velké časové zpoždění. "Chci být optimistou a pevně věřím, že Ředitelství silnic a dálnic napne všechny síly, aby chybějící část dálnice D1 byla zahájena v roce 2021 a sloužila ke spokojenosti drtivé většiny Přerovanů," dodal v lednu 2020 Pavel Gala, šéf odboru rozvoje přerovského magistrátu. 


Dluhonice dostanou kompenzace, na 130 milionů

Velkou nevoli vyvolává obchvat Přerova u obyvatel Dluhonic. Ti by měli být uspokojeni mnohamilionovými investicemi do této městské části. Celkově má do Dluhonic putovat na 130 milionů korun



INZERCE
Ostrov realit Ostrov realit

VSTUP DO DISKUZE



INZERCE
Auto _ Kubíček
INZERCE
TV Morava