Olomoucký kraj podepsal stamilionovou smlouvu s Českými drahami. Koupí nové vlaky a udrží dopravní obslužnost

Desetiletou obří smlouvu na zajištění regionální železniční dopravy podepsali ve středu 6. ledna zástupci Olomouckého kraje a Českých drah. Smlouva, která se týká provozního souboru Elektrická síť – střed a nová infrastruktura, bude účinná od začátku roku 2023.

Michal Zácha (ODS, na foto vpravo), náměstek hejtmana Olomouckého kraje a náměstek primátora Přerova, při podpisu důležité smlouvy. Díky ní je jistá železniční dopravní obslužnost v regionu. Zdroj foto: OlKraj

Po elektrizaci tratí budou vlaky jezdit až 160 km za hodinu. Zatím jen někde

Zástupci Českých drah a Olomouckého kraje podepsali 6. ledna 2021 desetiletou smlouvu na zajištění regionální železniční dopravy v Olomouckém kraji. Kontrakt se týká provozního souboru Elektrická síť – střed a nová infrastruktura. Ten zahrnuje celkem sedm tratí v elektrické trakci, a to včetně trati Olomouc – Uničov – Šumperk, která v současné době prochází elektrizací.

Po jejím dokončení půjde o nejmodernější regionální trať v republice, v úseku Olomouc – Uničov budou vlaky jezdit rychlostí až 160 km/h. Díky nákupu téměř tří desítek nových vlaků RegioPanter získá Olomoucký kraj nejmodernější regionální železniční dopravu v republice.


Náměstek hejtmana Zácha ocenil dodání tří desítek nových vlaků. Hejtman Suchánek zdůrazňuje finanční deficit

Každý rok po dobu trvání smlouvy najezdí soupravy po Olomouckém kraji více než čtyři milióny vlakových kilometrů. Nové drážní vozy budou vybaveny evropským zabezpečovacím systémem (ETCS). 

„V případě elektrického souboru potřebujeme nová drážní vozidla. Stávající jsou totiž na hranici technické i ekonomické životnosti. Počítáme s dodáním bezmála tří desítek nových vlaků,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Michal Zácha (ODS) z Přerova

Olomoucký kraj se podle současného hejtmana Suchánka (STAN + Piráti) potácí v ekonomických problémech. V prosinci 2020 ale pod jeho vedením Olomoucký kraj schválí přijetí miliardového úvěru. "Situace je opravdu velmi vážná, deficit v naší krajské pokladně je pro nás velkou překážkou. Některé body z našeho programu bude z důvodu chybějících financí velmi těžké naplnit," uvedl hejtman Suchánek


České dráhy investují do modernizace osobní dopravy miliardy

České dráhy v rámci smlouvy investují do nákupu nových vozidel a zásadního zvýšení komfortu cestování přes 4 miliardy korun, další více než jedna miliarda korun půjde do údržbové základny. Na regionální tratě v kraji budou elektrické jednotky RegioPanter postupně nasazovány v letech 2023 a 2024.

„Je to investice, kterou pocítí především zákazníci, kteří budou moci cestovat v rámci kraje velmi rychle a komfortně, bude se jim dobře nastupovat do nízkopodlažního klimatizovaného vlaku, ve kterém si během cesty dobijí mobilní telefon a využijí Wi-Fi připojení. Olomoucký kraj díky tomu získá nejmodernější regionální vlaky v republice,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod.


Stávající smlouva na provozní soubor Elektrická síť – střed a Elektrická síť – nová infrastruktura byla uzavřena v září 2019 a platí do konce roku 2022, tedy do dokončení elektrifikace trati č. 290 Olomouc – Uničov – Šumperk. České dráhy s Olomouckým krajem již dříve podepsaly dvě smlouvy na období deseti let, které pokrývají tratě v motorové trakci na Hané a na Jesenicku (provozní soubor Haná a provozní soubor Sever).

České dráhy budou podle smlouvy zajišťovat regionální dopravu na trasách:

  • Zábřeh na Moravě – Přerov,
  • Přerov – Hranice na Moravě – Bohumín,
  • Hranice na Moravě – Valašské Meziříčí – Vsetín – Střelná,
  • Přerov – Nezamyslice – Vyškov na Moravě,
  • Nezamyslice – Olomouc hl.n.,
  • Zábřeh na Moravě – Šumperk – Kouty nad Desnou, Petrov nad Desnou – Sobotín,
  • Olomouc – Uničov – Šumperk.


Do Brna nebo Ostravy jednoho dne i za 15 minut

Přerovský region je jednou z klíčových částí celoevropské dopravní sítě. Podle Správy železnic je plánována v úseku Brno – Přerov modernizace stávající tratě spočívající v její přestavbě na moderní dvoukolejnou elektrizovanou trať s rychlostí až 200 km/h. Studie proveditelnosti má prověřit její kapacitní limity v dlouhodobém časovém horizontu a případně navrhnout trasu samostatné VRT i v tomto úseku pro její další posílení.

V úseku Přerov – Ostrava prověřované vedení tratě volně kopíruje částečně dálnici D1 a částečně stávající železniční koridor. "Ve studiích proveditelnosti jsou posuzovány rychlostní limity 250, 320 a 350 km/h, přičemž z průběžných výstupů studií vyplývá, že vedení tratě je pro všechny rychlostní limity velmi podobné," uvedla již dříve Správa železnic.



INZERCE
Ostrov realit Ostrov realit

VSTUP DO DISKUZE



INZERCE
CBA
INZERCE
TV Morava