Zprávy

Přerov se chce měnit k lepšímu. Město spustilo přípravu zásadní proměny areálu Juty

V blízkosti nové dopravní tepny skrze Přerov by mohl vzniknout park "Na Přádelně". Jde o novou aktivitu města Přerova v souvislosti s řešením zoufalé dopravní situace, která se desítky let až dosud neřešila. Rozkopaný Přerov kolem nádraží je sice noční můrou, ale stav oprav a výstavby je konečně vidět na vlastní oči. Tyto stavby mají dopad na celé město a to se chce pozitivně změny.

Areál Juty je v současné době opuštěný. Projekt na revitalizaci území není nový, ale kvůli ekonomické náročnosti se s ním nepočítalo – respektive byl odsunut k možnému budoucímu využití. Nyní, s možností získání 50procentní

Místo nevyužitého areálu má vzniknout moderní park. Brownfield dá život lepšímu místu

Areál někdejší přerovské firma Juta zeje prázdnotou – už brzy ho ale protne nová silnice, která je součástí průtahu. Zástupci města nechtějí nechat okolní pozemky ležet ladem a plánují udělat z opuštěného brownfieldu park Na Přádelně. Název by byl odkazem do historie, konkrétně do druhé poloviny 19. století, kdy na parcele kousek od vlakového nádraží vyrostla provazárna a přádelna konopí, která později dostala jméno Juta. 

Před dvaceti lety šla výroba této továrny do útlumu, dnes už z zní zbyly jen nevyužité staré budovy a zaplevelené pozemky. Nechat je napospas osudu je ale podle radních škoda – mimo jiné i proto, že jde o kus významné přerovské historie, která by neměla upadnout do zapomnění.


Dříve rušná a prosperující fabrika Juta. Dnes "brownfield", který dostane šanci díky konečně řešenému "průpichu", nové dopravní tepně poblíž dopravou zacpaného nádraží. Pokud politici a odpovědní úředníci neselžou, může být lokalita výstavné skříní moderního urbanismu. Foto: MMPr


Naději má lokalita jen tehdy, když nezklamou úředníci. Ti mají odpovědnost za vyřízení dotací

Podle zástupců současného vedení města dostane nový park šanci jen za předpokladu, že se podaří dohodnout se zástupci Juty, následně dané místo zaevidovat do databáze brownfieldů CzechInvest a získat finanční podporu státu.

„Předpokládáme, že v průběhu září až listopadu letošního roku bude vyhlášena výzva do programu, který podporuje revitalizaci takovýchto opuštěných míst. Chceme být připraveni, a proto jsme úředníky pověřili jednáním – pokud se vše podaří a peníze na úpravu získáme, vyroste tu zajímavý park,“ říká přerovský primátor Petr Měřínský (ANO 2011). Objekty, patřící Jutě, by byly z dotačních peněz vykoupeny a zbourány, jiné ponechány k budoucím záměrům. Demolice by měla podle posledních propočtů přijít na 12 milionů, výstavba parku pak na 8 milionů. Celý záměr revitalizace – i s výkupem pozemků - je odhadován na 70 milionů korun.


Z historie slavné továrny Heinik a Juta

Dnes už jen kovová brána připomíná v proluce Škodovy ulice dřívější existenci fabriky, která zaměstnávala více než čtyři stovky lidí. Strojírenskou výrobu v těchto místech založil už v roce 1863 Vincenc Heinik, postupem času k budově přistavil další objekty, až vznikl průmyslový komplex.

V roce 1872 spustil provoz provazárenského zboží a nadále tu fungovala i strojírenská výroba. Konopná lana a jutové pytle se v této fabrice vyráběly ještě na konci dvacátého století a v provozu byla i slévárna. Až stavební uzávěra kvůli plánovanému průpichu v 90. letech 20. století zastavila provoz slévárny a v roce 2001 ukončila i provoz Juty. Firma Heinik zaměstnávala v nejlepších časech až 450 lidí a právem se řadila do skvostné historie dříve prosperujícího průmyslu v Přerově, který zde po roce 1989 začal upadat a po rozpadu Československa, ke kterému došlo také z popudu tehdejšího prezidenta Václava Havla, doslova kolaboval. 


Významný prvek v rozvoji města by mohl pomoci s obyvatelností. Přerov si může zlepšit renomé 

„Stavbou nové silnice dojde k výrazné proměně místa, otevřeny budou možnosti revitalizace celého území, to vše na ploše 24 tisíc metrů čtverečních. Místo by mělo projít proměnou v intencích vítězného návrhu urbanistické soutěže z roku 2017, která vymezila novou parcelaci území, definovala veřejné prostranství a oblast pro novou bytovou zástavbu,“ doplnil vedoucí odboru rozvoje Magistrátu města Přerova, Pavel Gala.

Na straně směrem k pivovaru se počítá s odstraněním dílčích průmyslových objektů, oblast by se vyčistila, na parcelách by zakořenily stromy, tvořící alej. Z druhé strany by – pro příští možné využití – byl zachován hlavní objekt přádelny s přístavbou mykárny a vochlovny. To vše by navazovalo na trasu nové dopravní tepny, která se tu staví. Osud lokality je tak právě v rukou úředníků jako je vedoucí Gala. 

Alej v parku nemá být pouhým stromovím lemovaným lavičkami. Má nabízet procházkovou zábavně naučnou stezku, díky níž by se do parku mohly dostat příběhy a aktivity, které připomínají významnou historii továrny, která v prvopočátcích dodávala na trh příze, tkaniny, vázací motouzy a lana – později například netkané textilie či obalové sítě.


Situace řešeného území. Desítky let se o "průpichu" jen mluvilo, posléze plánovalo. Nyní se snad konečně Přerované ale také tisíce projíždějících vozidel dočkají změny. Foto: MMPr


Tečku za slavnou a užitečnou prosperitou podniku Juta v Přerově udělala 90. léta 20. století. Foto současného stavu: MMPr


INZERCE

NÁZORY K ČLÁNKU

Redakce Rej.cz není odpovědná za obsah diskuze. Každý přispěvatel nese právní odpovědnost za své zveřejněné názory.



INZERCE
Radio Haná
INZERCE
CBA Huhnak