Podle ministryně jsou námitky Svazu měst a obcí absurdní
Ministryně Klára Dostálová (ANO) reagovala výroky Svazu měst a obcí (SMOČR) ke stavebnímu zákonu, který nyní čeká na třetí čtení v Poslanecké sněmovně ČR. "Přijde mi trošku absurdní, že se Svaz měst a obcí ohání kompromisem a dohodou, která byla podstatou vládního návrhu zákona. Pokud byl kompromis správná cesta z pohledu SMO, tak proč dal k vládnímu materiálu nesouhlas? Jediným rozporem se SMO byl právě institucionální model, o kterém teď říkají, že byl správný", uvedla šéfa resortu místního rozvoje Klára Dostálová (ANO).
"O tom, že je přechod stavebních úřadů pod stát lepší řešení než současný stav, je podobně jako Legislativní rada vlády přesvědčena většina poslanců, ale i odborných svazů a institucí. A je výsostným právem poslanců tuto vůli projevit. Je nutné opět připomenout, ze stavební řízení je kompetence státu, nikoliv obcí", dodala razantně ministryně.
Obce se bojí ztráty neformálního vlivu na stavební řízení
Většina lidí má zkušenosti se stavebními úřady spíše nárazové. Podle Světové banky je ale důvod k obavám z jednání s úřady více než evidentní. Banka ve své zprávě "Doing business" sestavila žebříček podmínek pro vyřízení stavebního povolení. Česko v něm drží ostudnou 157. pozici a je na tom stejně špatně jako třeba Pobřeží slonoviny, Burundi nebo Kosovo. Celou zprávu Světové banky čtěte ZDE (anglicky).
Lépe jsou na tom stavitelé třeba v Kamerunu. Přesto je odpor proti změnám velký. "Je až smutné či hanebné, jakým způsobem dochází k finalizaci stavebního zákona u nás v naší zemi," kritizuje nové poměry šéf SMOČR František Lukl (STAN). Ministryně Dostálová kyjovskému starostovi oponuje, s tím, že obcím zřejmě vadí ztráta "neformálního a nezákonného vlivu" na chod úřadů.
"Jediné, o co obce profesionální státní správou přijdou, je neformální a nezákonný vliv na chod stavebních úřadů. Právě po odpolitizování systému volá podle výzkumu veřejného mínění více jak 80% občanů. A co získá s čistou státní stavební správou občan? Lépe zaplacené úředníky stavebních úřadů, kteří budou nezávislí a konečně zastupitelní, takže budou moci dodržovat lhůty. A to je to hlavní, o co jde - aby stát zajistil dodržování lhůt!", uzavřela Dostálová.
Sporná legislativa, která nebyla až dosud po mnoho let zásadněji vylepšena, je také jedním z problémů, které stojí za nedokončenou dálnicí D1 u Přerova.