Přerov se chce vrátit na mapu světa. Do Brna nebo Ostravy dokonce i za 15 minut

Vysokorychlostní trať Praha – Brno – Ostrava s odbočením do Břeclavi významně zlepší cestování v České republice i po Evropě. U Prosenic už pokládají speciální výhybku na cestě železného oře, který tudy bude uhánět i rychlostí 160 km za hodinu. Špičková moderní technologie je od včerejška montována v kolejišti. V budoucnu by mohly vlaky koridorem do Ostravy svištět rychlostí až 350 km v hodině.

Vysokorychlostní trať vedle historického viaduktu nedaleko Lipníka nad Bečvou. V pozadí hrad Helfštýn. Zdroj vizualizace: Správa železnic

Přerov křižovatkou železnic

Stavba dvou supermoderních výhybek u Prosenic úspěšně pokračuje. Dodržován je i časový harmonogram stavby. Správa železnic pokračuje v modernizaci železniční stanice Prosenice, ležící na dvoukolejné elektrizované trati Bohumín – Přerov. Práce za zhruba 182 milionů korun realizuje sdružení firem Swietelsky Rail CZ a AŽD Praha během nepřetržité výluky, která začala 1. dubna a potrvá do 12. května 2020. Součástí modernizace je unikátní pokládka zcela unikátních nových výhybek. Jejich montáž na místě byla zahájena včera, 23. dubna. 

„Modernizace stanice je zvláštní instalací výhybek ojedinělého tvaru, které umožní vyšší rychlost vlaku při jízdě do odbočky. Po dokončení stavby je pro Správu železnic prioritou provozní ověření funkčnosti výhybek, aby mohly být schválené jako součást železniční dopravní cesty v České republice,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Na úvodní etapu modernizace stanice naváže montáž nových technologií, práce na trakčním vedení a na úpravách zabezpečovacího zařízení. Tato etapa skončí do 11. července. Celá stavba s názvem Zvýšení rychlosti v železniční stanici Prosenice bude dokončena v březnu příštího roku. 


Železničáři pokládají unikátní výhybku. I díky ní se zvýší rychlost vlaků až na 160 km/h. Budoucnost cestování po železnici je ještě ambicioznější. Návrhová rychlost na trase Přerov - Ostrava je až 350 km/h. Ve směru na Brno se pak cestování má zkrátit na 15 minut. Zdroj foto: Česká televize


Vize budoucnosti přichází i do dopravně komplikovaného Přerovska

Podle vize Správy železnic se cestování vlakem má výrazně proměnit. "Z Prahy do Brna dojedete za hodinu, z Prahy do Jihlavy pak za 45 minut. Cesta z Brna do Ostravy zabere 40 minut a trasu Praha – Ostrava zvládnete vlakem za necelé dvě hodiny. Nové železniční terminály usnadní kombinování železniční a osobní automobilové dopravy. Současně uleví dopravní zátěži v centrech velkých měst", uvádí Správa železnic.

Jak můžete vidět na mapkách, přerovský železniční uzel je jedním ze středobodů celé sítě vysokorychlostních železniční tratí (často najdete pod zkratkou "VRT"). Součástí úpravy železničních tratí je mimo jiné i dílčí přeložka kolejí u Dluhonic. Stavební práce pokračují podle harmonogramu i tam. Do doby než bude modernizace dokončena však cestující i dopravci musí na železnici počítat se zpožděními. O to optimističtější je budoucnost. Navrhované VRT jsou uvažovány pouze pro provoz osobních vlaků, čemuž odpovídá zejména jejich výškové řešení (maximální sklony).


Dostupnost 30/60 minut – cílový stav Brno . Zdroj: Správa železnic




Dostupnost 30/60 minut – cílový stav Ostrava. Zdroj Správa železnic


Do Brna nebo Ostravy i za 15 minut

Podle Správy železnic plánována v úseku Brno – Přerov modernizace stávající tratě spočívající v její přestavbě na moderní dvoukolejnou elektrizovanou trať s rychlostí až 200 km/h. Studie proveditelnosti má prověřit její kapacitní limity v dlouhodobém časovém horizontu a případně navrhnout trasu samostatné VRT i v tomto úseku pro její další posílení. V úseku Přerov – Ostrava prověřované vedení tratě volně kopíruje částečně dálnici D1 a částečně stávající železniční koridor. "Ve studiích proveditelnosti jsou posuzovány rychlostní limity 250, 320 a 350 km/h, přičemž z průběžných výstupů studií vyplývá, že vedení tratě je pro všechny rychlostní limity velmi podobné", uvádí Správa železnic.

Tyto rychlosti výrazně favorizují cestování po železnici před silniční dopravou. A v souhrnu je pak cesta po železnici konkurencí i před cestováním letadly, samozřejmě toto platí jen v regionálním měřítku. 

Například cesta do Brna modernizovanými koleji má zabrat 30 minut. Ve standardu VRT budete v Brně z Přerova do 15 minut. Cestovní doba na trase Přerov - Ostrava se zkrátí na dříve nepředstavitelných 15 minut. Těmito časovými posuny se Přerov může výrazně proměnit. Z aktuálně dopravně velmi pochroumaného centra regionu se může stát opět lídr v dopravní konektivitě. Tím by mohla růst atraktivita města nejen pro investory, ale také z pohledu životních standardů. 


Prosenické výhybky jsou součástí velkého díla

Do celé modernizace veledůležitého železničního uzlu v Přerově jdou čtyři miliardy korun. Další velké akce se připravují v úseku u Dluhonic, ve kterém se pomocí výhybny stýkají tři hlavní železniční tratě. Výhybna v Přerově má mít až sedm kolejí. Očekává se zvýšení rychlosti až na 160 km v hodině. Celá modernizace jedné z nejdůležitějších středoevropských železničních dopravních křižovatek má skončit v roce 2022.



INZERCE
Ostrov realit Ostrov realit

Názory k článku

Redakce Rej.cz není odpovědná za obsah diskuze. Každý přispěvatel nese právní odpovědnost za své zveřejněné názory.



INZERCE
Jarní Flora Olomouc
INZERCE
podlahy poker