Na důležité železnici budou unikátní výhybky
Ojedinělost a svým způsobem průkopnický charakter akce v Prosenicích potvrzuje přímo Správa železnic. „Modernizace stanice je zvláštní instalací výhybek ojedinělého tvaru, které umožní vyšší rychlost vlaku při jízdě do odbočky. Po dokončení stavby je pro Správu železnic prioritou provozní ověření funkčnosti výhybek, aby mohly být schválené jako součást železniční dopravní cesty v České republice,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
„Tyto výhybky se na české železnici použijí vůbec poprvé. Půjde tedy o unikátní montáž,“ říká Ljuban Kovačevič, koordinátor staveb Swietelsky Rail CZ. Montáž je plánovaná na dny 20. až 23. dubna. Výhybky budou součástí nové kolejové spojky, která se ze současných 157 metrů prodlouží na 307 a umožní zvýšení rychlosti vlaku při jízdě do odbočky ze 100 až na 160 km/h. Jedna výhybka bude mít hydraulické závěry a druhá čelisťové. Budou také odolnější proti opotřebení.
Na úvodní etapu modernizace stanice naváže montáž nových technologií, práce na trakčním vedení a na úpravách zabezpečovacího zařízení. Tato etapa skončí do 11. července. Celá stavba s názvem Zvýšení rychlosti v železniční stanici Prosenice bude dokončena v březnu příštího roku.
Podle serveru Zdopravy.cz vedená cena je o 17 milionů korun vyšší, než byla cena odhadovaná Správou železniční dopravní cesty při vypisování tendru. Server dále doporučuje zájemcům o nejnovější techniku popis speciální výhybky včetně detailnější fotografické dokumentace navštívit www.vladanfoto.cz.
Přerov je důležitou křižovatkou Evropy
Realizace akce potvrzuje význam přerovského regionu nejen jako klíčové železniční křižovatky (pro VRT se aktuálně například modernizuje, respektive upravuje železnice u Rokytnice u Přerova) ale jako jednoho z klíčových uzlů a součásti Trans-European Transport Network TENTEC, což je síť silničních a železničních koridorů, mezinárodních letišť a vodních cest v Evropské unii (Transevropská dopravní síť).
Železniční cesta v rámci TENTEC má směrem z Německa do Česka dva možné výchozí body (Mnichov nebo Norimberk) a vede přes Plzeň a Prahu směrem na Přerov v České republice. Za Přerovem v Hranicích (železniční stanice Hranice na Moravě) se koridor opět rozdělí na dva směry. Jedním je trasa přes Ostravu, která je určena především pro osobní dopravu, zatímco přímá trasa přes Púchov a Žilinu na Slovensku je hojně využívána nákladní dopravou.
Zdroj: Evropská komise (TENTEC, více info a velmi zajímavé a detailní mapy zde).