Sto čtyřicet sdílených kol se znakem Přerova bude od července jezdit po městě

Sdílená jízdní kola by se ve druhém pololetí roku měla stát součástí přerovských ulic. Ve městě a jeho místních částech se objeví 140 speciálně označených bicyklů, které bude možné zaparkovat na čtyřiceti místech. Zkušební provoz má trvat rok a půl – od letošního července do prosince roku 2024. Cena za službu se bude odvíjet od počtu výpůjček, město by za ni mohlo zaplatit maximálně 5 milionů korun. Radní tento týden schválili zadání veřejné zakázky formou koncesního řízení.

Foto: Ilustrační obrázek

„Provozovatel této novinky nám dodá nejen kola, ale i aplikaci podporující provoz systému sdílení. Služba by měla přinést Přerovanům možnost se rychle, levně, a především ekologicky přemísťovat po městě,“ konstatoval náměstek primátora pro dopravu Tomáš Navrátil (ANO). Půjčení kola na prvních 15 minut bude uživatelům poskytováno zdarma, město coby objednatel uhradí provozovateli poplatek ve výši 25 korun za každou jednu výpůjčku.  Následujících 30 minut je v režii zapůjčitele, který zaplatí 25 korun za každou půlhodinu – podle zkušeností z jiných měst ale obvykle cyklistům čtvrt hodina k přiblížení stačí.  Podle primátora města Petra Vrány (ANO) bude systém natolik důmyslný, aby si dokázal poradit i s neukázněnými cyklisty, kteří by chtěli kola nechávat „pohozené“ mimo stojany – takový přístup by totiž pro ně znamenal sankci.

„Cyklostojany budou sloužit nejen cyklistům, kteří využívají sdílená kola, ale také ostatním kolařům, kteří mohou své kolo do stojanu bezplatně odložit. Rozšíříme tímto služby pro všechny cyklisty,“ podotkl náměstek Vladimír Lichnovský (ANO).


Stojany by měly být umístěny v těchto lokalitách:

Nádraží – stávající stojany; Náměstí TGM – u Blažkova domu; U kašny Pod Valy; Bratrská – MMPr; Železniční poliklinika; Památník – hradby; Přerovský bazén; Předmostí – ZŠ J. A. Komenského; Předmostí – u pošty; Velká Dlážka – u Hrušky; MŠ Na Odpoledni; Michalov – Bezručova; Výstaviště – z boku pekárny Racek; Meopta + Nemocnice; ZŠ Trávník, obchodní centrum Trumf; Tenis – u lávky/u kurtů; ZŠ Želatovská, ul. Klivarova; Smetanova – MMPr; Hřbitov 1 – před hotelem Zimní stadion; Hřbitov 2 – 9. května – stávající stojan u brány; Gymnázium Jana Blahoslava – před SPŠ; Gymnázium Jakuba Škody – před průmyslovkou; Laguna – skatepark; Přerovské strojírny;, Jižní čtvrť – Hruška; Obchodní centrum – Kaufland Želatovská; Obchodní centrum – Kaufland Lipnická; Malé Tesco/Albert/ZUŠ Bedřicha Kozánka; Galerie Přerov – před poliklinikou MENS; Optická – u Hrušky; Popovice; Kozlovice; Újezdec; Lověšice; Henčlov; Dluhonice; Žeravice; Čekyně; Penčice; Vinary.

Historická ulice v centru rakouského St. Pölten, stojany na každém kroku, autor: Ondřej Běnek (Čistoustopou.cz). V Přerově má cyklistická doprava rovněž skvělé podmínky a její rozvoj je více než namístě. 


Výhody bikesharingu zná už Prostějov či Olomouc

Snižování množství aut ve městech, tzv. individuální automobilové dopravy, ve prospěch ekologičtějších a šetrnějších způsobů dopravy, je moderním trendem. Lídrem je i hlavní město Praha, podle jeho serveru Čistou stopou Prahou. Podle Ondřeje Beňka jsou výhody bikesharingu jasné:  "Sdílená kola se hodí zejména na různé popojížďky po městě (v Praze je 21 % všech cest autem kratších než 2 km!), třeba na nákup, obchodní schůzku, nebo krátkou vyjížďku, když potřebujete vypnout. Tato kola můžete využít také k přiblížení od metra, vlaku nebo P+R. Navíc:

            • Nachází se ve městě na každém rohu.
            • Není třeba řešit údržbu a servis.
            • Nikdo vám ho neukradne.
            • Dobře se plánuje čas dojezdu (spolehlivě se vyhnete dopravním zácpám, ve kterých průměrný pražan stráví 19 minut denně - to platí také pro kolo)."
            • Zdravý pohyb: lepší kondice fyzická i psychická pohoda
            • Ekologický a udržitelný způsob dopravy po městě
            • Oproti autu nemusíte tankovat, platit povinné ručení, pojistky, platit za parkování, trčet v dopravní zácpě atd. 

            Přerovu bližší Prostějov už ve sdílení kol má roky zkušeností. Zavedl systém v roce 2019 za primátora Františka Jury (ANO). "Vedení města se už delší dobu zabývá snižováním uhlíkové stopy v ovzduší a podporuje zdravý životní styl obyvatel. Jedním z kroků vedoucích ke zlepšení situace je zavedení bikesharingu", odůvodnil Prostějov, proč v projektu pokračuje nadále.

            „Výpůjčky kol v Prostějově již zdomácněly. Lidé si zvykli bicykly využívat a to nejen proto, že se jedná o zdravý pohyb ve městě, ale také proto, že jde o nejrychlejší dopravu do pěti kilometrů. Půjčení i vrácení kola jim zabere pár vteřin a systém stanic odpovídá jejich potřebám. Levnější je již jen chůze," uvedl první náměstek primátora Jiří Pospíšil (ODS). 

            Sdílená kola si chválí i v Olomouci: „Projekt, který souvisí s posilováním sdílené mobility ve městě, zapadá do našeho konceptu udržitelné dopravy. Je to fenomén, který nabízí celou řadu velmi dobrých řešení. Nicméně, po zkušenostech z jiných měst, musíme pravidla pro jejich provozování ve městě nastavit tak, abychom eliminovali případné problémy s jejich provozem. Na jejich dodržování budeme ve spolupráci s městskými strážníky dohlížet a tvrdě je vymáhat. Nechceme, aby se tato jinak vhodná služba stala terčem kritiky veřejnosti,“ řekl primátor města Olomouce Mirek Žbánek (ANO). 



            INZERCE
            Ostrov realit Ostrov realit

            Názory k článku

            Redakce Rej.cz není odpovědná za obsah diskuze. Každý přispěvatel nese právní odpovědnost za své zveřejněné názory.



            INZERCE
            TV Morava
            INZERCE
            podlahy poker