Vláda rozhodla o faktické stopce staletého projektu vodního kanálu. Konec megalomanského projektu, jaký u nás nemá obdoby, budí rozporuplné reakce

Konec projektu kanálu Dunaj-Odra-Labe (DOL) ovlivní i rozvoj jednotlivých obcí na Moravě. Přes katastr Přerova a stejně tak i stovek dalších měst a obcí v několika krajích vede už desítky let územní rezerva. Ta „hlídá“ plochu pro případnou stavbu vodního koridoru a prakticky vylučovala stavební činnost.

Zamýšlený projekt kanálu Dunaj-Odra-Labe budí od začátku velké emoce u zastánců i odpůrců vodního díla. Ilustrační foto: red

Primátor města Přerova Petr Vrána, rozhodnutí vlády respektuje, nicméně v projektu viděl i pozitivní dopad na hospodářský rozvoj města. "Ano, projekt byl megalomanský, ale jeho severní část, která by spojovala Odru a Dunaj a týkala se okolí Přerova, měla podle studie proveditelnosti ekonomickou návratnost. Tato část kanálu mohla mít pozitivní dopad na hospodářský rozvoj našeho města. Přerov byl vždy důležitý dopravní uzel a díky kanálu jsme měli šanci stát se jedinečným středobodem dopravní obslužnosti nejen na Moravě. Vždyť po mnoha letech průtahů se povedlo zahájit výstavbu dálnice D1 kolem Přerova, v pokročilé části přípravy je dálnice D55 Přerov - Olomouc, městem vede důležitý železniční koridor a máme letiště," konstatuje Vrána a dodává, že kanál by do regionu přivedl lodní dopravu s obrovským hospodářským potenciálem pro celý region.

Pirátská zastupitelka města Lenka Jüngling, naopak rozhodnutí o zastavení projektu velmi vítá: „Plánování kanálu DOL desítky let blokovalo rozvoj Přerova v oblasti územní rezervy pro dopravní cestu i obrovské přístaviště. Na vedení města jsme za Piráty už v minulém volebním období tlačili, aby projekt odmítlo, ale argumentovali třeba turismem, což vůbec nedávalo smysl. Jsem proto ráda, že je s projektem konec. Přerov teď bude moci využít své lokality třeba pro výstavbu bytů,“ .

Projekt kanálu Dunaj-Odra-Labe byl dle současného primátora pro Přerov neopakovatelnou příležitostí, která rozhodnutím vlády Petra Fialy padá. "Částečně uznávám i argumenty, které projekt kritizovaly, zejména z pohledu zátěže na životní prostředí při budování kanálu. Ovšem odmítám tvrzení, že by projekt kanálu bránil či blokoval rozvoj Přerova. Vždyť vodní cesta byla zamýšlena stovky metrů od města a vůbec se nedotýkala území vhodného pro možnou zástavbu, ať už pro bydlení nebo podnikání," uzavírá Petr Vrána.

Pirátští zastupitelé v Přerově v roce 2019 iniciovali memorandum proti proti kanálu Dunaj-Odra-Labe. Koaliční strany KDU-ČSL a ODS se však tehdy překvapivě navzdory svým celostátním postojům návrh nepodpořily.

„Je dobře, že současná vláda projekt zastavila. Miliardy, které minulá vláda chtěla do projektu DOL investovat, se mohou rozumně využít třeba na udržování a rozvoj dálnic nebo na na investice do vysokorychlostní železnice, která u nás stále chybí a dává daleko větší smysl. Kanál by se totiž nevyplatil ani z přepravní kapacity, takže bychom měli jen obří stavbu, která by požírala peníze,“ říká krajský zastupitel za Piráty Jaromír Horký, který v roce 2019 v Přerově inicioval připojení města k memorandu proti kanálu DOL, které však radnice zamítla.

Foto zdroj: d-o-l.cz



INZERCE
Ostrov realit Ostrov realit

Názory k článku

Redakce Rej.cz není odpovědná za obsah diskuze. Každý přispěvatel nese právní odpovědnost za své zveřejněné názory.



INZERCE
TV Morava
INZERCE
podlahy poker