„Největší díl, konkrétně třiatřicet miliónů korun, půjde do obnovy a budování infrastruktury obcí. Peníze budou moci starostové využít například na opravy silnic a chodníků,“ vysvětlil Jan Šafařík (KDU-ČSL), náměstek hejtmana pro regionální rozvoj.
Tři milióny budou k dispozici na pořízení projektové dokumentace, stejnou částku mohou obce využít na podporu venkovských prodejen a jeden milión na tvorbu územních plánů.
Příjem žádostí předpokládá úřad v lednu. Jde pouze o jeden ze způsobů, kterými Olomoucký kraj rozvoj venkova podporuje. Mezi další patří například budování cyklostezek - na ně letos hejtmanství poskytne jedenáct miliónů korun.
Olomoucký kraj je závislý na velkých firmách, hlavně v oblasti výroby aut
Podle ČSÚ je Olomoucký kraj "průmyslového charakteru, s dominancí strojírenského a elektrotechnického průmyslu. To se stalo v krizovém roce 2009 (a s dozvuky i v následujících letech) velkou nevýhodou – vysoký podíl organizací z těchto odvětví je přímo navázán na výrobce automobilů jako subdodavatele různých dílů. Pokles poptávky po nových automobilech vedl k výraznému poklesu zakázek a masovému propouštění. Výrazně se také snížila investiční aktivita podnikatelské sféry do obnovy a rozšíření strojního zařízení, takže i to byl další důvod poklesu zakázek ve strojírenství.
V Olomouckém kraji tak došlo k největšímu nárůstu nezaměstnanosti ve srovnání s ostatními kraji. Finanční krize měla drtivý dopad i na ta výrobní odvětví, která už předtím byla silně ohrožena levnější asijskou konkurencí (textilnictví, sklářství). Zejména okres Šumperk (a posléze i Prostějov) byly těžce poznamenány zániky tradičních výrobců z těchto odvětví."