„Nový vizuální styl považuji za velmi povedený. Vychází z charakteru města Přerova, pracuje s přívětivou typografií, piktogramy i barevností. Koncept spojení a identitu navrhlo trio designerek v rámci soutěže, kterou pro město zajišťovala organizace Czechdesign,“ vzpomněl přerovský primátor Petr Vrána. A právě slova „spojení“ či „spojka“ jsou hlavním identifikačním bodem či ústředním motivem nového vizuálního konceptu. „Je to velmi hravé i pro nás kreativce. Stále se dá vymýšlet, co Přerov spojuje. Historii a současnost. Oba břehy Bečvy. Fanoušky a sportovce. Interprety a posluchače. Všechny generace. Zubry a Zubřice,“ vyjmenovala příklady marketérka města Jana Pivodová, která rovněž připomněla, že se slovo „spojení“ propíše i do měsíčníku města, který od dubna změní svůj název – z Přerovských listů se stane Přerovská spojka. Nová slovní hříčka se objevila i na sdílených kolech. „Kola vyjela do ulic nejen v nových barvách, ale i s nápisy. Na jednom blatníku je nápis Přerov spojuje, na druhém Sdílej kolo, sdílej město. Nový vizuální styl města pracuje s heslem Přerov spojuje, a právě sdílená kola tuto myšlenku skvěle odrážejí – spojují lidi, místa i způsob, jakým se ve městě pohybujeme. Proto se nám zdálo přirozené, aby se právě sdílená kola stala jedním ze základních nositelů nového vizuálního stylu. Podle mého názoru máme nejkrásnější sdílená kola, která nejen skvěle zapadají do nového vizuálu města, ale zároveň je vtipně doplňují nové nápisy,“ konstatoval náměstek primátora Tomáš Navrátil.
Autorky logotyp navrhly čistě typograficky a téma spojení do něj přenesly svázáním znaků „e“ a „r“. „Spojení se následně promítá i do dalších grafických prvků prostřednictvím linek nejrůznějších tvarů a délek. Ozdobný výběh znaku ‚P‘ může připomínat roh zubra, symbol města. Křížení dříku a tohoto výběhu naznačuje křižovatku a odkazuje k Přerovu jako dopravní tepně. V logu a celé identitě se taktéž promítá motiv dynamického švihu objevujícího se v hudbě a sportu,“ komentují své dílo vítězky soutěže, které za svou práci dostaly od města odměnu ve výši 550 tisíc korun. Městu bylo na míru navrženo také písmo Spojka. „Jeho Display řez má ozdobné náběhy a výběhy, v nichž je stylizován zubr do tvaru rohu. Tento řez obsahuje speciální ligaturu „Přerov“, díky které je logotyp součástí psaného textu,“ upřesnila grafička Tereza Drábková.
Přerovu dosud chyběl ucelený vizuální systém, a tak se pro komunikaci využívaly prvky jako městský znak s věžemi a zubří hlavou nebo prapor. „Na jaře loňského roku jsme se rozhodli, že si naše město zaslouží nový silný grafický symbol, který nás bude reprezentovat. Nehledali jsme jen pouhé logo, ale celý graficky promyšlený systém, který se promítne do běžného života, a to se nám myslím povedlo,“ vysvětluje primátor Vrána, který byl za město členem poroty. Na tyto historické prvky teď odkazuje i nová identita. „Primárními barvami jsou cihlová a béžová. Doplňkové barvy palety volně navazují na barvy vyskytující se v historickém centru – jde o tmavě modrou, světle modrou a růžovou,“ upřesňuje Jana Pivodová. A s pozitivní douškou se přidává i člen poroty Jan Horký, který říká: „Spojení a propojení, které v sobě nese nové logo, vnímám v době cíleného rozdělování společnosti obzvlášť důležitě. Navíc mě oslovuje návaznost na barevnost hanácké cihly. Už se těším, až budu logo nosit hrdě na tričku."
Přívětivost návrhu podporují také autorské piktogramy, ilustrace zobrazující motivy dopravy, úřadu, projednání, kultury, sportu nebo rodiny. „Systém je hravý a zdobný, ale ne folklórní. Autorkám se podařilo pro Přerov navrhnout koncept, který je velmi funkční a dlouhodobě udržitelný,“ komentuje Jana Vinšová, ředitelka organizace Czechdesign, která soutěž pro město za 297 tisíc korun pořádala.
Kromě komunikace samotného úřadu se postupně identita propíše i do prezentace příspěvkových organizací, jako jsou Kulturní a informační služby města Přerova (KIS) a Městská knihovna v Přerově, nebo nově budovaného sídla magistrátu.
Tereza Drábková, Ivana Stránská a Katarína Jamrišková
Pražsko-ostravská trojice spolu dlouhodobě spolupracuje na různorodých projektech. Ivana a Tereza v roce 2024 založily grafické studio Grid 931 zaměřující se na tvorbu vizuální identity, výstavní a digitální design, navrhování písem na míru a ilustrací.
O soutěži
Soutěž proběhla jako uzavřená, dvoufázová a na základě rešerše do ní bylo vyzváno pět účastníků:
Creative Nights s.r.o.,
Heyduk, Musil & Strnad, s.r.o.,
Trio Tereza Drábková, Katarína Jamrišková, Ivana Stránská,
Wworks s.r.o.,
ReDesign, s.r.o.
Kromě grafického konceptu identity a loga museli soutěžící odevzdat i návrh plakátů, tiskovin úřadu nebo Přerovských listů. Do druhého kola postoupila studia ReDesign, Creative Nights a trio Tereza Drábková, Katarína Jamrišková, Ivana Stránská. Všichni účastníci za svůj soutěžní návrh obdrželi skicovné, vítězné studio pak získalo zakázku na dopracování svého návrhu, jeho implementaci a tvorbu grafického manuálu vizuální identity Přerova.
Porota soutěže
Nezávislá část poroty:
MgA. Kateřina Přidalová – grafička, teoretička, novinářka, zakladatelka platformy Designeři dětem,
MgA. Markéta Steinert – grafička, teoretička, zakladatelka Markéta Steinert studio,
MgA. Roman Černohous – grafik, typograf, zakladatel Typotime.
Závislá část poroty:
Ing. Petr Vrána – primátor města Přerova,
Ing. arch. Jan Horký – architekt a urbanista, zastupitel města Přerova.
O organizátorovi soutěže
Czechdesign je profesionální zastřešující organizace, jež se stará o rozvoj designu a architektury v České republice. Dlouhodobě prosazuje uplatňování designu v praxi a férové nastavení podmínek v profesních soutěžích. Provozuje nejčtenější webový portál o českém designu www.czechdesign.cz, podporuje a propaguje české designery, radí firmám a institucím, jak spolupracovat s designery, a je předním pořadatelem designerských a architektonických soutěží. Celá soutěž proběhla pod vedením projektové manažerky soutěže Ing. arch. Zuzany Machové.