O průtahu městem, stejně jako o dálnici, se v Přerově mluví desítky let. „První oficiální příslib zahájení příprav dálnice zazněl v roce 1998 od tehdejšího ministra dopravy. Průtah městem, který je vnímán coby nová důležitá dopravní tepna, se plánuje přibližně stejnou dobu. Průtah je před dokončením, ale na dálnici zatím stále čekáme,“ vzpomněl přerovský primátor Petr Vrána.
Situace se stala ještě komplikovanější po otevření nového dálničního úseku Přerov – Lipník nad Bečvou, kdy v Přerově nastal velký nárůst tranzitní kamionové dopravy
Ta je vytlačována prostřednictvím dopravní značky, která už tři roky zakazuje řidičům aut nad 12 tun do Přerova vjíždět. Dodržování zákazu hlídá po celou dobu městská policie a její ředitel Omar Teriaki říká: „Naši strážníci ve sledovaném období řešili 1198 nákladních automobilů a rozdali pokuty ve výši milion a půl. Dohled nadále pokračuje, ale je zcela nereálné očekávat, že se podaří zachytit všechny řidiče, kteří nerespektují daný zákaz.“ Podle náměstka Tomáše Navrátila projíždělo před zahájením stavby frekventovanou Polní ulicí denně dvacet tisíc aut, z toho čtyři a půl tisíce nákladních vozidel. „Díky zákazu vjezdu vozidlům nad 12 tun se situace zlepšila, protože většina řidičů se Přerovu vyhnula – do města se tak dostal zlomek aut, která tudy jezdila před omezením. Průtah dopravě odlehčí hlavně v centru města, ale plynulost zajistíme až bude i dálnice,“ podotkl náměstek Navrátil.
Podobná žádost, jaká byla adresována ministru dopravy, odešla z přerovského magistrátu také na Olomoucký kraj
„Apelujeme na autority, protože se dokončením průpichu zvýší komfort průjezdnosti městem, které je na severu i jihu napojeno na dálnici, ale zásadní úsek - dálniční obchvat - chybí. Právě proto chceme ponechat dopravní značení, které omezuje vjezd do doby dostavby dálnice,“ konstatoval náměstek Navrátil. Ten také připomněl, že věří, že se do konce tohoto roku Přerov dočká zahájení posledního úseku dálnice, jejíž stavbu dlouhodobě blokují aktivisté ze spolků Děti Země, Voda z Tetčic či Krajina Dluhonice.
S výstavbou průtahu začalo Ředitelství silnic a dálnic v roce 2020, do konce letošního roku bude hotový. Po dokončení bude sloužit jako hlavní sběrná komunikace města, která odlehčí dopravě do doby výstavby posledního úseku dálnice D1, který tvoří také obchvat Přerova. Součástí průtahu je takzvaný „průpich“, který je dlouhý 826 metrů, protíná areál někdejší firmy Juta, vede podél autobusového nádraží a na konci se napojí na stávající Tovární ulici. Po jeho dokončení tu bude úplně nová čtyřproudová komunikace.