„Naše zkušenosti ze základní Svobodné školy ukázaly, jak zásadní je dětem dopřát prostor pro přirozený vývoj. A příroda je k tomu ideální. V Přerově přitom takový typ školky dosud chyběl – chceme tuhle mezeru zaplnit. Lesní školka je logickým krokem k naplnění naší vize vzdělávání, které je založeno na důvěře, respektu a propojení s přírodou,“ říká Michal Vodička.
Jednoduché zázemí, bohatý prostor venku
Zázemí školky je navrženo tak, aby děti mohly co nejvíce času trávit venku – v lese, na louce nebo u potoka. Právě v přímém kontaktu s přírodou si přirozeně osvojují nové dovednosti i znalosti, rozvíjejí fantazii a učí se samostatnosti. „Naše prostředí je jednoduché, ale plně funkční a bezpečné. Dětem poskytujeme kryté útočiště pro odpočinek i zázemí pro případ nepříznivého počasí. Všechno ostatní se odehrává venku – tam, kde děti mohou svobodně objevovat svět kolem sebe. Důraz klademe na individuální přístup a svobodnou hru,“ dodává Vodička.
Jak vypadá běžný den?
Den v lesní školce má svůj přirozený rytmus. Ráno začíná společným kruhem a poté se děti vydávají do přírody. „Děti ráno přicházejí do zázemí, kde se společně naladíme kruhem, který v sobě spojuje procvičování hrubé motoriky i prosociální dovednosti dětí. Učíme se básničky, písničky, které tematicky připravujeme v souladu s ročním obdobím a tématy daného měsíce. Všechno, co děláme, vychází z rytmu přírody a toho, co děti právě zajímá. Naše heslo je: není špatné počasí, jen špatné vybavení a oblečení,“ vysvětluje průvodkyně Alena.
Průvodce místo učitele
Pedagogický přístup lesní školky se výrazně liší od tradičních školek. Dospělý tu není autorita, která řídí, ale průvodce, který dítě podporuje na jeho vlastní cestě. „Naše role není řídit, ale doprovázet. Nasloucháme dětem, nabízíme jim prostor pro objevování. Vedeme děti k zodpovědnosti a samostatnosti. Velmi důležitou součástí je také správná adaptace,“ říká průvodkyně Míša.
Učení skrze zážitek
Mnozí dospělí na začátku váhají, zda lesní prostředí skutečně poskytne dětem vše, co potřebují k rozvoji i přípravě na školní docházku. V týmu školky však panuje přesvědčení, že právě přímý kontakt s přírodou nabízí učení hlubší, smysluplnější a více propojené s realitou. „Často slýcháme otázku, jestli se děti v lese naučí to, co ve standardní mateřské škole. A my ukazujeme, že nejenže ano – ale často ještě mnohem víc. V přírodním prostředí se spontánně rozvíjí hrubá i jemná motorika, komunikační dovednosti, schopnost spolupracovat i zvládat náročné situace a vlastní emoce. A co považujeme za velký bonus – děti si vytvářejí skutečný vztah k přírodě, nikoliv jen znalost pojmů z obrázků a učebnic,“ doplňuje průvodkyně Míša.
Otevřená pozvání pro rodiče
Školka se otevře 1. září 2025 a rodiče mají možnost se s ní seznámit naživo. V srpnu proběhnou hned tři setkání. „Přijďte se podívat. Uvidíte školku, kde se děti smějí, běhají, ptají se a tvoří. Kde jejich potřeby nejsou potlačované, ale vnímané jako hodnotné. Ve čtvrtky 14. a 21. srpna se konají adaptační dopoledne pro rodiče s dětmi od 9 do 11 hodin. Ve čtvrtek 28. srpna pak proběhne informativní setkání jen pro rodiče,“ informuje průvodkyně Hanka. V průběhu prázdnin je v plánu dotvořit pro děti také pískoviště, bahenní kuchyňku a dílničku. Brigáda se uskuteční v neděli 24. srpna od 9 hodin.
Školka jako živé společenství
Tým Svobodné školy Přerov nechce vytvořit jen školku, ale také komunitní prostředí, které bude podporovat spolupráci a sdílení mezi rodiči, dětmi i pedagogy. „Rádi bychom lesní školku dále rozvíjeli. Přemýšlíme o spolupráci s místní komunitou, o společných akcích s rodiči, o zapojení rukodělných a environmentálních aktivit. Cílem není jen školka – ale živé, podporující prostředí pro děti i dospělé," uzavírá Michal Vodička.
Lesní mateřská školka při Svobodné škole Přerov není jen školkou pod stromy. Je to místo, kde se děti učí životu – s radostí, v pohybu a v přímém kontaktu s přírodou. S respektem a opravdovým zážitkem z dětství. Už v lesní mateřské škole klade tým důraz na rozvoj tzv. učební autonomie – tedy schopnosti dítěte učit se samostatně, z vnitřní motivace a vlastním tempem. Děti nejsou vedeny k výkonu skrze hodnocení či srovnávání, ale mají prostor objevovat svět kolem sebe na základě skutečného zájmu. „Vidíme, že když mají děti možnost volby, rozhodují se s překvapivou zralostí. Ptají se, zkoumají, vracejí se k tomu, co je baví. Učí se nejen co, ale i jak se učit. To je podle nás klíčová dovednost pro celý život,“ vysvětluje průvodkyně Ivana.
Více se dočtete na webových stránkách i facebookovém profilu školy.