Kdo byl tvůj hudební idol a kdo tě inspiroval k vlastní tvorbě?
K hip-hopové muzice jsem se dostal na gymplu, to už je skoro 20 let, tenkrát se ke mě na kazetách dostaly nahrávky Wu Tang Clanu, různé kompilace českého, polského, francouzského rapu. První originál kazetu jsem koupil album Heltah Skeltah-Noctural, dodnes mě inspiruje surový zvuk beatů z 90-tých let. Poslední idoly jsem řešil tak v šestnácti letech, teď je mi 33, idoly už neřeším a vycházím ze svého vlastního života, pocitů a dění okolo.
Jaké byly tvoje začátky a první úspěchy?
O čem byly moje první texty už si ani moc nepamatuji, občas jsem si s doma na kazeťáku hrál s mikrofonem. Víc jsem začal psát, když jsem si sbalil batoh a odjel bez peněz hledat nový život do Brna, tenkrát to pro mě nebyla jednoduchá situace a texty mi svým způsobem pomáhaly se vypsat a také to byla forma zábavy zdarma. Chytlo mě to, tak jsem zkusil první freestyle v místním klubu Ramirez, kde jsem se následně stal spolu s místními kluky středečním residentem a ty akce trvaly déle než rok, tak jsem trénoval a měl svou první rapovou bandu. Potom probíhaly první undergroundové koncerty, na jednom ročníku Hip Hop kempu jsem v battlu skončil na druhém místě. Koupil jsem si první kondenzátorový mikrofon a externí zvukovku, složil si počítač a začal nahrávat sebe i další kluky z ulice. S Dj K3rolem jsme se rozhodli, že budeme jezdit po akcích a tvořit sami za sebe pod vytvořeným "labelem" RadioBlunt, jakožto nezávislým rapovým projektem. Definice úspěchu? To je složitá věc, já jsem rád, že můžu tvořit a že jsem pomohl v rapu pár lidem, kteří tvoří dál. To mě těší. Žiju v době kdy si můžu psát jak chci a prezentovat co chci.
Jak probíhá tvorba nové muziky?
Nahrávky tvořím hlavně doma v obýváku - mám koupené kompletní vlastní vybavení, které k tomu potřebuji a částečně akusticky uzpůsobený kout místnosti. Někdo by mohl podotknout, že to není profesionální, ale měl jsem možnost vyzkoušet nahrávat v profesionálních studiích za drahý peníz, ale výsledek, alespoň ve stylu hip-hopu co dělám nejvíc - boombap, nebyl příliš rozdílný, mnohdy to ani nestálo za to. Rap je o vokálu a beatu - když vokál nahraješ čistě a bez přeslechů, záleží pak hlavně na mixáži stop a ta probíhá v dnešní době v počítači za pomocí různých pluginů, čili odpadá nutnost hudebního studia. Samozřejmě mezi pc a židlí musí sedět někdo kdo tomu rozumí. Já se sebevzdělávám v audio engineeringu něco přes deset let, takže si vše kromě tvorby instrumentálních podkladů dělám sám. Nahrávám a míchám i další lokální interprety a jsem otevřený novým spolupracím, takže s každou jednou dokončenou skladbou přichází nové zkušenosti.
Nedávno jsi vydal nové album v rekordním čase. Za Jakých okolností vzniklo a v čem se liší od jiných?
V čem je jiné, to je těžká otázka - pokud myslíš jiné oproti jiným hip-hopovým aktuálním projektům, tak asi hlavně v tom, že na vokálech rapu nejsou použity žádné výrazné modulační efekty a zvukově je celkově surové. To se v dnešní době už slyší málokdy. Můj názor je, že současné nahrávky jsou často jako přes kopírák a skoro všechny extrémně upravené a přeladěné. To podle mě s rapem už nemá nic moc společného. Album Experiment zní tak, jak já jsem chtěl, vrací se do ryzí formy klasického rapu. To ale neznamená, že na něm nejsou skladby různých stylů podkladů. Zkouším na něm různorodé flow a dva songy jsou i v newschoolovém duchu - ale opět bez slyšitelného zkreslení. Vzniklo ve zkratce tak, že jsem před koncertem k mým narozeninám při zkoušení zakopl, zlomil si nohu a zůstal více než na osm týdnů zavřený doma. Chtěl jsem udělat jednu, dvě skladby, nakonec jsem od srbského producenta L.O.B koupil i další beaty, které mi upravil dle požadavků, vymyslel jsem k nim nová témata a začal s nahráváním a dalšími souvisejícími procesy. Na většinu tracků jsem pozval i spřízněné interprety z labelu a tři hosty, aby album nebylo pouze o mě.
Jaké máš další plány?
Rád bych CD pokřtil formou povedené hip-hopové akce, následně dal pár koncertů, mám koncept i pro další akce, které bych chtěl zrealizovat v Přerově pro místní a okolní posluchače. Zrovna dokončujeme album kamaráda, co si říká E-One, které bude hodně našlapané. V nových věcech se teď chci věnovat hlavně featuringům a možná natočit jedno, dvě hudební videa k songům z aktuálně vydaného alba. V osobním životě bych se chtěl co nejdříve uzdravit z komplikací po tom, co jsem po sundání sádry dostal hlubokou žilní trombózu, věnovat se více rodině, vrátit se zpět do zaměstnání a dát si možná i od nové vlastní tvorby chvíli pauzu na jiné aktivity, pokud mi to zdraví dovolí.
Co se ti nejvíc líbí na Přerově? Změnil bys něco?
Žil jsem přes tři roky v Brně, dva roky v Amsterdamu, dva roky u moře v Itálii, kde bylo fajn. Z Přerova jsem odjel v 18-ti a vrátil se o sedm let později, bohužel se nic moc podle mě nezměnilo, někdy mi to tu připadá jako město duchů. Na druhou stranu je tu všechno kousek, je to můj domov a záleží jen na tom jak si to zařídíš. Hodně lidí nadává, ale neudělali nic pro změnu, alespoň v tom, co můžou změnit sami. Nebudu se na dané téma dále rozepisovat co bych chtěl změnit, bylo by to na dlouho - to by měli hlavně řešit námi zvolení zastupitelé, potažmo politici ve vládě. Osobně mi vadí nedostavěná dálnice, podhodnocené mzdy většiny pracujících lidí a také drzí nepřizpůsobiví občané - za obojí bohužel, ale může systém. Mě se tu žije dobře, když je potřeba, vypadnu do okolní přírody načerpat sílu nebo zmizím myšlenkově pryč s propiskou, papírem a beatem.
Na albu s názvem Experimet uslyšíte 11 stop, hostují na nich i další interpreti z labelu: E-One, Calibro, Chosé, DTF, JCM, dále Mc Baaba, o cuty se postaral Pj Dirt a Nofaces, o beatbox Xero.
CD můžete objednat na www.radioblunt.cz nebo soukromou zprávou přímo JaPhovi ZDE
Snippet je k poslechu ZDE