Společnost

Kateřina Tšponová: K architektuře mě to táhlo už od malička

Kateřina Tšponová je spoluautorkou vítězného projektu mezinárodní veřejné soutěže na návrh "Návštěvnického centra pro přírodní rezervaci plameňáků v Abu Dhabi". Tato rodačka z Přerova se prý na studia architektury dostala mimo jiné i díky dobré průpravě z přerovského gymnázia. Absolutní vítězství v soutěži je úspěchem nejen studia Brainwork, ale také celého oboru architektury i celé České republiky.

Foto zdroj: studio petrajanda / brainwork, vizualizace: Mykhaylo Slyusar, sdar.cz

Proč jsi začala studovat právě architekturu?

Svůj vysněný obor jsem začala studovat v roce 2009 na Fakultě architektury ČVUT v pražských Dejvicích. V té době jsem o ní, zvlášť o té současné, nevěděla prakticky nic, ale nějak mě to k ní táhlo od malička, a taky jsem měla pocit, že z kombinace mých oblíbených předmětů na přerovském gymplu matika a výtvarka stejně nic jiného nevykřešu. Přijímačkami na vysokou školu jsem prošla hravě a věřím, že to bylo právě dobrou průpravou v matematice a všeobecných znalostech, ve kterých byli “gympláci” tak nějak napřed před stavebními průmyslováky.

Studium nebylo rozhodně jednoduché ani levné a dalo mi především uvědomění si hodnoty času a své práce, poznání témat, kterým se chci ve svých projektech věnovat (a kterým ne), a taky úctu k vlastnímu zdraví a životním hodnotám. Co se týče technických znalostí, je právě stavebnictví a architektura jedním z oborů, které se neuvěřitelně rychle vyvíjí a mění a tak jsou zkušenosti ze škol, jenom opravdovou ochutnávkou toho, co je možné v praxi. Pokud to tedy chcete dělat dobře.

Po absolvování fakulty architektury jsem se na nějaký čas ocitla mimo obor. Zpětně tohoto rozhodnutí, nebo spíše okolností, které k tomu vedly, vůbec nelituji. Není vůbec na škodu, vyzkoušet si práci v korporátu, klidně i v jiném oboru. Každá zkušenost se hodí a navíc je fajn co nejdřív zjistit, co rozhodně v životě nechcete dělat. :)

Jak jsi se dostala k tvorbě tohoto projektu?

Po určitém vystřízlivění do reality klasického zaměstnance ve firmě, jsem konečně dospěla k rozhodnutí, věnovat se opět oboru, který jsem vystudovala, a který mě celý život lákal. Našla jsem uplatnění v ateliéru Brainwork pod vedením architekta a sochaře Petra Jandy, který stojí především za výrazným projektem revitalizace pražských náplavek (Rašinovo a Hořejší nábřeží) a dalšími připravovanými projekty s nimi spjatými (plovoucí lázně na Vltavě, terminál lodní dopravy, městský mobiliář pro náplavky, veřejné toalety včetně plovoucích wc a další). Společně s týmem jsme začali připravovat prováděcí dokumentaci již dříve navrženého projektu expozice Lidé do Národního muzea, která by se měla doufejme v příštím roce začít realizovat a brzy i otevřít veřejnosti.

Architektura je obor, ve kterém často skáčete z tématu do tématu, z malé realizace k velké, z nestíhačky k volnějšímu období.

A tak jsme nějak na začátku roku 2020 výjimečně “neměli do čeho píchnout” a přihlásili jsme se jako studio do mezinárodní veřejné soutěže na návrh Návštěvnického centra pro přírodní rezervaci plameňáků v Abu Dhabi.

Zaujal nás naprosto unikátní ekosystém, v této oblasti nečekaný, mezinárodní účast a také přesah do krajinotvorby a vzdělávací charakter projektu. Soutěže se zúčastnilo přes sto studií z celého světa a vyhrál právě náš projekt s mottem: “Vidět a nebýt viděn”  (Prezentace v českém jazyce)




zdroj: studio petrajanda / brainwork, vizualizace: Mykhaylo Slyusar, sdar.cz

Kolik lidí na tomto projektu spolupracovalo?

Autory projektu jsou architekti Petr Janda (vedoucí a zakladatel ateliéru Brainwork), Anna Podroužková a Kateřina Tšponová. Cílovou rovinku bychom nedotáhli bez pomoci Tomáše Pevneho, který přispěchal na pomoc s finální grafikou a prezentací. Velké díky patří také statikům, konstruktérům a také odborníkům na místní přírodní podmínky a vegetaci se kterými jsme od začátku návrhu spolupracovali.

V čem je projekt jedinečný?

Projekt je jedinečný už samotným zadáním, tématem a polohou pozemku, na kterém se má nacházet. Tomuto unikátnímu přírodnímu jevu, jsme nechtěli svou stavbou konkurovat, ale naopak se do přírodního prostředí zapojit, a nebýt jen výrazným lákadlem pro turisty. Objekt má být spíše vstupní branou do celé rezervace a svým výrazem ji nenarušovat, zároveň by měl být ale nezapomenutelným symbolem ukázkou lidské tvorby 21. století. Taková socha v krajině.

Použili jsme tvarově organickou strukturu z hrubého betonu, který svým růžovým probarvením a porostem lišejníky s obsahem karotenoidů znejasňuje stáří celého objektu a stává se vrostlou součástí svého prostředí.

“Stavba pomocí plynulého propojení jednotlivých provozních sekcí do zavinutého kontinuálního půdorysu vytváří velké množství překvapivých situací, které na malém prostoru dosahují velmi komplexního působení a didaktického přenosu informací na návštěvníky.” (citace architekta Petra Jandy)  


zdroj: studio petrajanda / brainwork, vizualizace: Mykhaylo Slyusar, sdar.cz

Co pro tebe znamená toto jedinečné ocenění? 

Na projektu jsme pracovali necelý půlrok s nejvyšší ambicí - v mezinárodní soutěži uspět na prvních příčkách. Přesto nás absolutní vítězství zcela zaskočilo a troufám si říct, že to není úspěch jenom studia Brainwork, ale v oboru architektury i celé České republiky. Občas se musíme ujistit, že naše práce má smysl a je oceňovaná v zahraničí, když v Česku to v rámci zkostnatělosti některých povolovacích procesů nebývá úplně jednoduché. Držte nám palce, aby se tento projekt i další úspěšně realizovaly! :) Slovy našeho dvorního statika Jana Tomšů: “ Je to docela výzva, ale udělatelné to je.”

atelier petrjanda / brainwork

 WEB: http://petrjanda.com

FB: https://www.facebook.com/petrjandabrainwork

instagram: https://www.instagram.com/brainwork_architects/


  



NÁZORY K ČLÁNKU

Redakce Rej.cz není odpovědná za obsah diskuze. Každý přispěvatel nese právní odpovědnost za své zveřejněné názory.